Příprava firmy na prodej a maximalizace její hodnoty
Existuje několik faktorů, na které by se měl prodávající zaměřit, aby maximalizoval hodnotu podniku a usnadnil tak následný prodej. Některé faktory ovšem nelze vyřešit ze dne na den a vychází spíše z dlouhodobé strategie firmy. Níže jsme pro vás sepsali ty nejzásadnější.
- Finanční výkonnost: Stabilní a rostoucí tržby a zisky jsou základem pro atraktivitu podniku a jeho hodnotu – je důležité se zaměřit na pohled kupujícího a zeptat se třeba i sami sebe, kolik byste byli ochotni zaplatit za svou vlastní firmu za daných okolností.
- Zákaznická základna: Diverzifikovaná a loajální zákaznická základna.
- Tým zaměstnanců: Silný a stabilní tým s potřebnými dovednostmi (včetně jasně vymezených pravomocí a kompetencí v řízení) – kupující kupuje firmu většinou bez majitele, bude chtít vědět, jak firmu řídit BEZ VÁS. Toto je zásadní problém u menších firem, které jsou závislé na svém majiteli.
- Procesy a systémy: Efektivně zavedené operační procesy a systémy.
- Právní a finanční stav: Žádné závažné právní nebo finanční problémy, které by mohly odradit potenciální kupce.
- Tržní pozice: Silná pozice na trhu a potenciál růstu.
- Dobrá pověst: Pozitivní pověst podniku (nebo jeho produktů) mezi zákazníky, dodavateli a veřejností může jen přispět k jeho hodnotě.
- Dokumentace: Důkladná dokumentace všech aspektů podniku usnadňuje proces prodeje a zvyšuje důvěru kupců. (Bude vás čekat důkladná prověrka due diligence, nemá smysl nic schovávat a ukrývat. Pokud nebude proces prodeje zcela průhledný, kupec s menší pochybou může od transakce jednoduše odstoupit.).
Proces prodeje firmy je velmi složitý a časově náročný, proto je důležité některé záležitosti řešit s odborníky s předstihem a připravovat se na tuto etapu dopředu.
Pokud v současné době o tomto tématu přemýšlíte, určitě se nám ozvěte. Komplexně Vás tímto procesem provedeme a rádi Vám poradíme nejen s prodejem firmy. Více informací ZDE, nebo přímo u našeho ekonomického poradce Tomáše Ečera.